Wednesday, October 21, 2009

Labbaikallaahummalabbaik labbaikalaa syariikala kalabbaik

Musim haji datang lagi untuk kesekian kalinya sejak nabi Allah Ibrahim diperintah oleh Allah untuk menyeru umat manusia agar menunaikan haji. Sejak itu jutaan umat islam menyahut panggilan nabi Ibrahim untuk menunaikan haji. Terima kasih kepadamu ya Allah kerana membenarkan aku menyahut seruan nabi Ibrahim walaupun seruan itu dilafazkan ribuan tahun yang lalu.

Tanggal 28 November 2007, di malam yang dingin, aku menyusuri anak tangga Masjidil Haram menuju Baitullah diiringi getaran dan debaran yang bergelora di kalbu. Aku bagaikan bermimpi di hadapanku adalah kiblat yang kurindu selama ini. Air mataku mula luruh. Kusujud kepada-Nya dengan nurani yang kerdil.

Hari ini hatiku sering bertanya mengapa kita masih menangguh-nangguhkan urusan menunaikan fardu haji. Aku berasa tersentuh dan kecewa apabila ada orang berkata nanti tua atau pencen baru akan ke Mekah. Siapakah kita yang dapat memberi jaminan tentang usia kita? Hatiku tersentuh dan kecewa apabila ada orang berkata belum cukup wang untuk menunaikan haji. Tidak cukupkah lagi nikmat wang yang Allah beri kepada kita hingga kita mampu memiliki apa yang kita ingini? Hatiku bertambah-tambah sedih dan kecewa jika ada yang berpendirian mennaikan haji adalah agenda terakhir dalam hidup mereka. Pemahaman apakah yang membelenggu minda kita?

Kiblatmu.....
Tidakkah kau rindu padanya dan ingin meihatnya?

Baitullah....
Tidakkah kau ingin qiyam, ruku' dan bersujud di depannya?

Keislamanmu....
Tidakkah terfikir untuk menyempurnakannya?

Rasulullah.......
Tidakkah ada sedetik rasa untuk menziarahi orang yang kau selawatkan saban hari dan mengucapkan salam kepadanya?

Bukit Uhud....
Tidakkah kau ingin menjadi saksi pengorbanan para sahabat?

Jiwamu....
Tidakkah kau ingin sucikannya?

Imanmu....
Tidakkah kau ingin teguhkannya?

Pergilah...
Pergilah...
Pergilah...

Tunaikanlah haji....
Allah didahulukan
Keimanan diutamakan

Tunaikanlah haji...
Insya Allah engkau akan memahaminya!

Kepada bakal-bakal haji, selamat berangkat dan semoga mendapat haji yang mabrur kerana "Tiada Balasan Bagi Haji Yang Mabrur Kecuali Syurga"

No comments:

Post a Comment