Friday, November 13, 2009

Bukti Saintifik Dalam AlQuran (4) Janji Allah Yang Benar

JANJI ALLAH YANG BENAR

3000 tahun yang lalu, Firaun telah mengejar nabi Musa alaihissalam dengan ribuan konco-konconya dengan satu matlamat iaitu menghapuskan nabi Musa dari muka bumi ini. Nabi Musa dan pengikutnya diperintahkan oleh Allah supaya lari dari bumi Mesir dan menyeberangi Laut Merah. Nabi Musa diarah oleh Allah agar memukul air laut Merah dengan tongkatnya hingga laut terbelah dua seumpama lorong di tengah lautan yang luas. Keadaan ini membolehkan nabi Musa dan pengikutnya menyeberangi lautan tersebut. Firaun terus mengejar nabi Musa tetapi apabila Firaun tiba di tengah laut tersebut, air laut mula bercantum kembali. Firaun dan pengikutnya tidak dapat berpatah balik. sebaliknya Firaun mula tenggelam sedikit demi sedikit. Menyedari dirinya akan mati, Firaun mula mengucap dan mengaku bahawa Tuhannya ialah Tuhan yang disembah oleh Nabi Musa. Namun segala-galanya sudah terlambat. Allah tidak menerima taubat Firaun. Firaun mati dalam keadaan kufur kepada Allah. Lebih 1400 tahun yang lalu Allah menceritakan kisah Firaun yang kufur itu kepada Nabi Muhamad s.a.w.. Dalam surah Yunus ayat 90-92 Allah menegaskan,

"Dan kami membenarkan Bani Israel melintas laut lalu dikuti oleh Firaun dan bala tenteranya kerana hendak menganiaya dan menindas mereka, hinggalah bila Firaun itu hampir tenggelam berkatalah ia; Sesungguhnya aku percaya bahawa tiadaTuhan melainkan Tuhan yang disembah oleh Bani Israel dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah) Apakah sekarang kamu baru percaya , padahal kamu telah derhaka sejak dahulu dan kamu termasuk orang-orang yang membuat kerosakan, Maka pada hari ini kami selamatkan badanmu supaya kamu menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesunguhnya kebanyakan manusia itu lengah-lengah dari tanda kekuasaan kami".

Jasad Firaun yang mati lemas itu dijumpai oleh pengikutnya lalu disemadikan di suatu tempat rahsia. Selama lebih 30 abad, jasad Firaun bersemadi di Lembah Raja-raja dengan penuh kerahsiaan tanpa sesiapapun mengetahuinya.

Tanggal 16 Julai 1879. ekspedisi bersama yang dilakukan oleh ahli arkeologi Mesir dan Jerman setelah berjaya memecahkan kod rahsia dan huruf kuno Mesir purba, akhirnya menemui satu lubang sempit yang berliku-liku yang membawa mereka ke ruang yang besar dan menempatkan puluhan mumia termasuklah mumia yang dikenali sebagai Ramses 11 atau Firaun yang mengejar nabi Musa lebih kurang 3ooo tahun yang lalu. Penemuan ini dinobatkan sebagai penemuan sejarah yang terbesar pada abad 19.

Melalui data-data yang dikutip dari kod-kod rahsia, kajian sejarah Mesir dan ujian saintifik yang dilakukan ke atas mayat Ramses 11 mengesahkan bahawa itulah manusia laknat seperti yang disebutkan oleh Allah dalam surah Yunus di atas. Seorang pakar bedah Perancis iaitu Prof Dr Maurice Bucaille adalah antara orang terawal yang membuat bedah siasat ke atas mayat Firaun itu. Beliau dan rakan-rakannya dengan bukti-bukti saintifik memperakukan bahawa itulah mayat Firaun yang mengejar nabi Musa alaihissalam.

30oo tahun lamanya jasad Firaun tersimpan dengan penuh rahsia. Namun janji Allah adalah haq dan benar! Allah membenarkan mayat Firaun dijumpai kerana itulah janji-Nya. Allah juga membenarkan mayatnya dalam keadaan sempurna tanpa dimamah masa yang begitu lama.Hari ini mayat Firaun tersimpan dan dipamerkan untuk tontonan umum di Muzium Cairo di Mesir. Sesungguhnya benarlah janji Allah dalam surah Yunus bahawa Allah akan menyelamatkan badan Firaun untuk menjadi pelajaran , renungan, peringatan, bukti dan pengajaran bagi kaum - kaum yang selepasnya (kitalah tu..)

Rasulullah dan para sahabat tidak berkesempatan melihat wajah Firaun tetapi kita umat akhir zaman diiznkan oleh Allah untuk melihatnya. Tentu sekali keizinan Allah itu bukan sesuatu yang percuma tetapi mengandungi mesej dan hikmah yang perlu direnungi.

Maka sesungguhnya Al Quran itu adalah sesuatu yang benar dan marilah kita menginsafinya dengan mengaji dan mengkaji al Quran.





1 comment: