Monday, August 31, 2009

BUKTI SAINTIFIK DALAM ALQURAN (1) - Red Rose Nebula

Dalam surah AlRahman, Allah berfiman " Apabila meletup langit, maka jadilah ia seperti bunga mawar yang berkilau-kilauan"

Ayat ini membicarakan soal astronomi yakni aktiviti bintang-bintang yang berlaku di angkasa lepas yang jauhnya berjuta-juta kilometer dari bumi. Ayat ini diturunkan oleh Allah kepada nabi Muhammad saw lebih dari 1400 tahun yang lalu yang pada zamannya manusia tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang angkasa lepas.
Apabila ayat ini dibacakan oleh Rasulullah kepada para sahabat, mereka terus mempercayai dan meyakininya lantaran keimanan yang jitu walaupun mereka tidak dapat melihat dengan mata mereka apa yang dimaksudkan melalui ayat di atas.


Sayugia diingatkan bahawa ayat ini diturunkan pada era yang manusia tidak mempunyai peralatan dan teknologi untuk mencerap angkasa lepas. Malah alat pencerap bintang yang utama iaitu teleskop hanya dicipta pada abad ke -17.

Maksud dan makna yang tersirat dalam ayat ini kekal menjadi misteri selama lebih 1400 tahun. Sehinggalah pada tahun 1994 teleskop Hubble kepunyaan Agensi Angkasa Lepas Amerika yang letaknya 560 kilometer dari bumi dan terapung-apung di atas sana telah mencerap dan mengambil satu imej aktiviti letupan bintang atau nebula yang berlaku. Letupan yang berlaku itu adalah satu proses lumrah bintang-bintang yang apabila mencapai tahap tertentu akan meletup (dying star) dan letupan ini dipanggil nebula. Agak menghairankan nebula yang berlaku di buruj utara bintang Draco dan diberi kod sebagai NGC 6543 oleh NASA itu menghasilkan satu letupan yang imejnya benar-benar menyerupai bunga mawar yang berkembang dan berkilau-kilauan seperti yang dinyatakan oleh alQuran 1400 tahun yang lalu.





Nebula ini yang dipanggil Red Rose Nebula atau Cats EYe Nebula ini adalah satu rekod yag berbentuk visual bagi evolusi bintang.


Pakar-pakar astonomi menganggarkan bahawa letupan bintang ini berlaku lebih daripada 1000 tahun yang lalu dan jaraknya dari bumi ialah sejauh 3000 tahun cahaya.


Oleh sebab jaraknya yang terlalu jauh dari bumi, hanya pada tahun 1994, cahaya letupan yang berlaku itu dapat dicerap oleh teleskop Hubble walaupun letupan bintang itu dianggarkan berlaku 1000 tahun yang lalu.
Perkara yang perlu kita fikirkan di sini ialah kaitan imej ini dengan ayat alQuran di atas. Bagaimanakah alQuran dapat memberikan gambaran yang jelas tentang apa yang berlaku di angkasa lepas sana yang jaraknya beribu-ribu tahun cahaya?


Lihatlah selepas ribuan tahun bagaimana ayat alQuran akhirnya dibuktikan secara saintifik melalui alatan dan teknologi yang canggih yang hanya terdapat pada zaman moden ini.


Ternyata alQuran bukan kitab tua yang ketinggalan zaman. AlQuran adalah Kalam Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Ayuhlah teman semua, kita kembali menghormati alQuran dengan membacanya, mengkaji dan beramal dengannya. Selamat mengaji dan mengkaji!




1 comment: