Saturday, August 29, 2009

Bersyukurlah Dengan Apa Yang Kita Miliki

Manusia dilahirkan berbeza. Perbezaan itu menjadikan ada manusia yang tinggi darjatnya dan ada pula yang sebaliknya. Perbezaan itu sebenarnya pelengkap kepada kehidupan manusia. Jari manusia tidak sama panjangnya, Ketidaksamaan itu membolehkan kita menulis, memegang, mencengkam dan melakukan apa sahaja. Kita pasti mengalami kesukaran untuk melakukan semua itu jika jari kita sama panjang kesemuanya. Demikianlan perbandingan bahawa kehidupan kita tidak akan pernah sama.

Oleh yang demikian , bersyukurlah sentiasa kerana ......
  1. Kita masih diberi ksempatan untuk menikmati kehidupan tatkala rakan kita yang lain sudah pun pergi meninggalkan kita.
  2. Kita masih diberi nikmat kesihatan. Berkunjunglah ke hospital dan kita akan menyedari betapa besarnya nikmat kesihatan yang diberikan Allah kepada kita.
  3. Rezeki yang kita peroleh membolehkan kita menikmati kehidupan dengan baik. Bayangkan jika kita hanya bergaji kecil dan tidak mampu menampung makan pakai kita dan keluarga kita.
  4. Kita masih mempunyai pancaindera yang lengkap dan sempurna sejak dulu hingga sekarang. Bayangkan bagaimana sukarnya kehidupan kita jika kita kehilangannya. Bayangkan bagaimana sukarnya kehidupan mereka yang tidak sempurna seperti kita.

Firman Allah dalam al Quran " JIKA KAMU CUBA MENGHITUNG NIKMAT YANG AKU BERIKAN KEPADAMU, NESCAYA KAMU TIDAK AKAN MAMPU MENGHITUNGNYA"

video

Maka marilah kita semua sentiasa mengucapkan syukur kepada Allah atas kurniaan yang terlalu banyak kepada kita. Marilah kita memeriksa diri kita benarkah kita menjadi orang yang bersyukur.

  • Dalam sehari, berapa kalikah kita melafazkan syukur kepada Allah dengan penuh keinsafan sebagai tanda terima kasih kita atas nikmat-Nya yang tidak terhingga?
  • Adakah kita memperuntukkkan suatu nisbah peruntukan daripada gaji kita setiap bulan kita untuk kita sedekahkan kepada anak-anak yatim, atau orang miskin atau mereka yang kesusahan?
  • Adakah kita berusaha menjadi insan yang baik kepada masyarakat, orgasisasi dan hamba yang soleh kepada Allah dengan berfikir dan berusaha untuk meningkatkan amalan kita?

Bersukurlah dan berterima kasihlah kepada Allah selagi masih ada kesempatan untuk berbuat demikian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment