Sunday, December 20, 2009

BUKTI SAINTIFIK (10) SATELIT MENGESAHKAN KATA-KATA RASULULLAH

SATELIT MENGESAHKAN KIBLAT YANG DINYATAKAN

RASULULLAH 1400 TAHUN YANG LALU


Apabila Islam mula berkembang, Rsulullah yang menjadikan Madinah sebagai pusat pemerintahan telah menghantar ramai sahabat untuk menyebarkan dakwah ke segenap pelosok Semenanjung Arab, antaranya ialah negeri Yaman.


Baginda Rasul telah menghantar sahabat yang bernama Wabru Ibn Yuhanas ke Yaman dan mengarahkannya mendirikan sebuah masijid di San'aa. Baginda mengarahkan masjid itu hendaklah didirikan menghadap ke arah sebuah bukit yang dipanggil Jabal Din sebagai penentuan arah kiblat. Tanpa keraguan, sahabat itu tadi mendirikan masjid tersebut dengan penentuan arah kiblat seperti yang diarahkan oleh Rasulullah.

1400 tahun kemudian, satelit mengesahkan arah kiblat itu benar-benar lurus dan tepat ke tengah-tengah Baitullah di Makkah. Adalah sesuatu yang amat luar biasa, seorang manusia dapat menentukan arah kiblat yang begitu tepat tanpa sebarang bantuan teknologi canggih.

Tiga perkara yang perlu diketahui ialah PERTAMA, Rasulullah tidak berada di San'aa ketika masjid itu didirikan. KEDUA, baginda tidak berada di Makkah ketika masjid itu didirikan tetapi berada di lokasi ketiga iaitu Madinah sedangkan lokasi yang hendak dihubungkan ialah antara San'aa dengan Makkah. KETIGA, jarak antara San'aa dengan Makkah ialah hampir 900 kilometer. Namun semua itu tidak menghalang Rasulullh daripada memberi arahan yang tepat kerana apa yang dikatakan oleh Rasulullah bukan berdasarkan hawa nafsunya semata-mata melainkan wahyu yang diwahyukan kepadanya.




Begitu jugalah diriwayatkan bagaimana Rsululullah telah dibantu oleh Jibrail semasa menentukan arah kiblat Masjid Nabawi. Jibrail telah mengangkat ke tepi segala bukit-bukau yang menghalang pandangan Rsulullah ke Makkah sehingga membolehkan Rasulullah melihat terus Kaabah di Makkah dan menentukan arah kiblat dengan tepat walaupun ketika itu baginda berada di Madinah.





No comments:

Post a Comment