Saturday, December 19, 2009

BUKTI SAINTIFIK DALAM AL QURAN (9) OKSIGEN YANG SEMAKIN MENIPIS

OKSIGEN YANG SEMAKIN MENIPIS APABILA KETINGGIAN SEMAKIN BERTAMBAH

Dalam surah al An 'am ayat 125 Allah berfirman yang maksudnya;

"
Maka barang sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayat/petunjuk kepadanya, nescaya DIA melapangkan dadanya untuk menerima Islam dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya DIA menjadikan dadanya sesak sempit sesempitnya, seolah-olah dia sedang mendaki langit(dengan susah payahnya).Demikianlah Allah menimpa azab bagi mereka yang tidak beriman."


Terdapat satu fenomena saintifik yang dijelaskan melalui ayat di atas dan diakui oleh sains pada zaman moden ini. Fenomena tersebut ialah kekurangan oksigen apabila berada di altitud yang tinggi. Apabila berada di tempat tinggi, tekanan udara menjadi semakin nipis dan oksigen semakin berkurangan. Keadaan ini menyebabkan dada manusia menjadi semakin sesak dan sukar untuk bernafas.

Persoalan di sini ialah bagaimana Al Quran tahu bahawa semakin tinggi altitud, semakin kurang pula oksigen. Sedangkan kita semua mengetahui Rasulullah tidak pernah mempunyai pengalaman mendaki gunung yang tinggi kecuali mendaki bukit untuk ke gua Thur dan Gua Hira'. Kedua-duanya bukit dan bukan gunung. Lagipun tidak ada gunung di Makkah dan Madinah.

Mari kita dengar kupasan yang mendalam oleh Yang Berbahagia Dr Danial Zainal Abidin dalam hal ini. Semoga Allah merahmati tuan. Marilah mengaji dan mengkaji al Quran.




1 comment:

  1. alhamdulillah... syukran 4 the post

    ReplyDelete